کد مطلب:298764 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

آخرین مرحله مبارزه حضرت فاطمه علیه دشمنان ولایت و امامت


آخرین مرحله مبارزه حضرت وصیت نامه سیاسی بانوی بزرگوار اسلام است كه ضربه سهمگینی به حكومت وقت وارد آورد.

وصیت نامه حضرت فاطمه علیهاالسلام جهت بیدار ساختن افكار خفته مردم مدینه النبی و توجه افكار عمومی و عدم بهره برداری حكومت از مراسم تشییع و دفن آن حضرت بود.

حضرت علی علیه السلام با عمل كردن به وصیت حضرت فاطمه علیهاالسلام، اذهان جامعه را دچار شك و تردید كرد و مشروعیت خلیفه را زیر سوال برد و مظلومیت زهرا علیهاالسلام را بیشتر آشكار ساخت.

حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام به حضرت علی علیه السلام وصیت كرد: به تو وصیت


می كنم، هیچكس در تشییع جنازه من از كسانی كه به من ستم نمودند و دشمن من و رسول خدایند حضور نیابند. مبادا، اجازه دهی نفری از آنان و پیروانشان بر من نماز بخوانند، مرا در شب، هنگامی كه همه چشمها به خواب رفته اند به خاك بسپار. [1] .

ابن ابی الحدید می نویسد: حضرت زهرا علیهاالسلام، حضرت علی علیه السلام را سوگند داد كه، عمر و ابوبكر بر وی علیهاالسلام نماز نخوانند و بر سر قبر وی نیایند. [2] .

در این مورد سید اسماعیل حمیری شاعر (متولد 105- متوفای 170 هجری) چنین سروده است:


«و فاطم قد اوصت بان لا یصلیا

علیها و ان لا یدنوا من رجا القبر


علیا و مقدادا و ان یخرجوبها

رویدا بلیل فی سكوت و فی ستر» [3] .




اكثر تذكره نویسان و مورخان شیعه و سنی، اتفاق نظر دارند كه حضرت علی علیه السلام شبانه،

حضرت زهرا علیهاالسلام را به خاك سپرد.

از عایشه روایت است: حضرت علی علیه السلام بر حضرت فاطمه علیهاالسلام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز خواند و شبانه او را به خاك سپرد و به ابوبكر خبر نداد مگر پس از دفن حضرت فاطمه علیهاالسلام. [4] .

بلادزی می نویسد: ابوبكر و عمر از مرگ حضرت فاطمه علیهاالسلام مطلع نشدند. [5] .

بنابر روایاتی حضرت زهرا علیهاالسلام بعد از نماز عصر و یا اوایل شب از دنیا رفت و مردم منتظر تشییع آن حضرت بودند كه حضرت علی علیه السلام به ابوذر فرمود، به صدای بلند اعلام كن تشییع جنازه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله به فردا موكول می شود. [6] .

چون پاسی از شب گذشت حضرت علی علیه السلام برخاست و وصیت حضرت زهرا علیهاالسلام را عملی ساخت.

امام صادق علیه السلام فرمود: حضرت علی علیه السلام حضرت فاطمه علیهاالسلام را غسل


داد، زیرا او صدیقه ی معصوم بود و جز معصوم نباید او را غسل دهد. [7] .

ابن سعد نیز روایت می كند، حضرت علی علیه السلام، فاطمه علیهاالسلام را غسل داد و هم چنین روایت دیگری نقل كرده است كه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله به اسماء بنت عمیس فرمود: من از دنیا رفتم تو مرا غسل بده كسی را نزد من نیاور. [8] .

با توجه به روایات مختلف چنین به نظر می رسد كه اسماء دختر عمیس در غسل دادن حضرت فاطمه علیهاالسلام با حضرت علی علیه السلام همكاری داشته است.

ابن سعد می نویسد: ابوبكر بر حضرت فاطمه علیهاالسلام نماز خواند و بر او چهار تكبیر گفت. [9] .

بنابر روایات متواتر از مورخین شیعه و سنی، حضرت علی علیه السلام بر حضرت فاطمه علیهاالسلام نماز خواند و پنج تكبیر گفت. [10] .

روایاتی وجود دارد كه بنابر آن به نظر می رسد علاوه بر مولی الموحدین علی علیه السلام و فرزندانش تعدادی دیگر در مراسم تشییع و اقامه ی نماز برای حضرت فاطمه علیهاالسلام حضور داشته اند.

به عنوان مثال شیخ مفید می نویسد: سلمان فارسی، مقداد، ابوذر، عمار و حذیفه به امامت حضرت علی علیه السلام بر پیكر مقدس حضرت زهرا علیهاالسلام نماز


خواندند. [11] .

ابن ابی الحدید به روایت از جعفر بن جریر می نویسد: در مراسم تشییع و دفن حضرت فاطمه علیهاالسلام كسی جز علی و عباس و مقداد و زبیر حاضر نبود. [12] .

مرحوم مجلسی به سند از امیرالمؤمنین علی علیه السلام می نویسد: هنگامی كه حضرت زهرا علیهاالسلام وفات یافت كسی با خبر نشد به جز ام سلمه همسر رسول خدا صلی الله علیه و آله، ام ایمن و فضه و از مردان عبدالله بن عباس، سلمان فارسی، عمار بن یاسر، مقداد، ابوذر و حذیفه و به نقل از طبری می نویسد: فضل بن عباس، بریده و ابن مسعود و عقیل نیز حضور داشته اند. [13] .


[1] ر. ك: روضه الواعظين، ص 168. در اين صفحه آمده است: و اوصيك ان لا شهدا احد جنازتي من هولاء الذين ظلموني و اخذ و احقي فانهم اعدائي و اعدا، رسول الله صلي الله عليه و آله و ان يا يصلي علي احد منهم و لا من اتباعهم، و اذفني في الليل اذا هدات العيون و نامت الابصار».

[2] ر. ك: شرح ابن ابي الحديد، جلد شانزدهم، ص 281. در اين صفحه آمده است: «... فاني انشدك الله، الا يصليا علي جنازتي و لا يقوما علي قبري!». هم چنين رجوع شود به مناقت، جلد سوم، 363 و بحار الانوار، جلد 43، ص 182.

[3] مناقب جلد سوم، ص 363، ترجمه: حضرت فاطمه به علي عليه السلام و مقداد وصيت كرد كه آن دو (ابوبكر و عمر) بر وي نماز نخوانند و به قبر وي نزديك نشوند و در سكوت و تاريكي شب، پوشيده از ديده ها او را به خاك سپارند.

[4] ر. ك: المستدرك علي الصحيحين، جلد سوم، ص 162. در اين صفحه آمده است: «... دفنها علي و لم يشعر بها ابوبكر- رضي الله عنه- حتي دفنت و صلي عليها، علي بين ابن طالب رضي الله عنه».

[5] ر. ك: شرح ابن ابي الحديد، جلد شانزدهم، ص 280. در اين صفحه آمده است: «... و لم يعلم ابوبكر و عمر بموتها».

[6] ر. ك: روضه الواعظين، ص 131، بحار الانوار، جلد 43، ص 192.

[7] ر. ك: اصول كافي، جلد دوم، ص 258.

[8] ر. ك: الطبقات الكبير، جلد هشتم، ص 18، حليه الاولياء، جلد دوم، ص 43.

[9] ر. ك: الطبقات الكبير، جلد هشتم، ص 19. در اين صفحه آمده است: «و صلي ابوبكر الصديق علي فاطمه بنت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم فكبر عليها اربعا».

[10] ر. ك: الطبقات الكبير، جلد هشتم، ص 19، قرب الاسناد، ص 45، بحار الانوار، جلد 143، صص 200 و 188.

[11] ر. ك: الاختصاص، ص 5.

[12] ر. ك: شرح ابن ابي الحديد، جلد شانزدهم، ص 280.

[13] ر. ك: بحار الانوار، جلد 43، ص 208.